Fotografia produktowa – coś na czasie

Oto 7 sprawdzonych chwytów na udaną sesję produktową.

Fotografia produktowa to jedna z najszybciej rozwijających się działek sztuki fotograficznej. Pod względem swoich cech packshoty należą do kategorii fotografii komercyjnej, która w wraz z rozwojem nowych technologii ewaluowała na całkiem nową skalę. Jest to także najbardziej praktyczna i dochodowa działka dla fotografów. Zdjęcia produktów potrzebuje niemalże każdy biznes – od małego przedsiębiorstwa poprzez sklep internetowy aż po dużą korporację.

Obecnie techniki fotografii packshotowej są coraz bardziej zaawansowane, a przy pomocy specjalnego oprogramowania można stworzyć naprawdę ciekawe i innowacyjne wizualizacje produktów (np. packshoty 3D czy video packshoty). Jakość packshotów powinna być zawsze bardzo wysoka. Wynika to przede wszystkim z psychologii konsumenta, który ma coraz mniej czasu na sprawdzenie produktów i oferty każdej firmy. Wybierając produkty w internecie, potencjalny klient zwraca szczególną uwagę na zdjęcia produktów. Ich kompletność (pokazanie produktu z różnych stron) i jakość wykonania (np. ciekawy kadr, odpowiednie tło etc.). Stąd zlecanie przygotowania zdjęć produktowych niedoświadczonym amatorom może skończyć się fiaskiem. Radzimy zawsze stawić na profesjonalistów, którzy znają się na rzeczy i mają w swoim portfolio sesje produktowe.

Dziś w naszym poradniku postanowiliśmy sprawdzić, o czym powinien pamiętać fotograf przed przystąpienie do sesji produktowej. Jak prawidłowo ustawić oświetlenie i stworzyć właściwe tło? Oto 7 rzeczy na temat packshotów, o których musi wiedzieć fotograf.

1. USTAWIENIE ŚWIATEŁ W FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ

Światło dzienne jest najlepszą z możliwych opcji. Jeśli przeprowadzamy sesję poza studiem, zdjęcia należy robić wczesnym popołudniem, kiedy moc i dystrybucja światła na planie będzie najbardziej odpowiednia. Lampy na sesji produktowej powinny raczej tylko wspierać naświetlenie, a nie odgrywać pierwszej roli na planie. Do profesjonalnych zdjęć produktowych przyda się mieć światła ciągłe (zestaw z parasolką) czy też softbox.

2. ZAPANUJ NAD CIENIEM W FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ

Przy ustawianiu świateł należy także zastanowić się nad cieniowaniem produktu na planie. Warto unikać tzw. ciężkiej cieni, która powstaje, gdy moc i wielkość źródła światła są mniejsze w porównaniu do gabarytów produktu. Fotografowie radzą dążyć do tzw. efektu miękkiej cieni. Jak uzyskać taki efekt? Do tego możemy użyć tzw. dyfuzora do flesza. Dzięki niemu światło będzie rozprowadzane delikatnie i w bardziej równomierny sposób.

3. TŁO, CZYLI TWORZENIE KRZYWEJ NIESKOŃCZONOŚCI

Przy sesjach produktowych najlepiej sprawdza się neutralne białe tło bez zbędnych dodatków i kolorów. Dzięki temu uwaga klientów będzie zwrócona tylko na produkt. W fotografii packshotowej często można się spotkać z terminem tzw. krzywej nieskończoności. Jest to specjalny typ tła tworzący optyczną iluzję nieskończoności. Jak potwierdzają testy, taki rodzaj tła jest najbardziej korzystny właśnie przy fotografowaniu produktów, bo ułatwia skupić uwagę wyłącznie na obiekcie. Aby stworzyć tzw. krzywą nieskończoności wystarczy zgiąć kawałek białego papieru (dla mniejszych produktów) czy płótna (dla większych obiektów), by powstało wygięcie. Wówczas produkt powinniśmy umiejscowić na samym środku tła.

4. EKSPERYMENTY Z KADREM W FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ

W poszukiwaniu odpowiedniego kadru powinniśmy przeprowadzić kilka testów i spróbować robić zdjęcia produktom z różnej perspektywy, by w końcu znaleźć kadr końcowy. Mała uwaga! Na zdjęciach packshotowych musimy zawsze przekazać jak najdokładniej prawdziwy wygląd produktu, czyli poprawny rozmiar, wielkość i wysokość.

5. UŻYWAJ STATYWU W FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ

Im większe jest makro zbliżenie, tym trudniej jest utrzymać aparat w nieruchomości. Przy robieniu zdjęć packshotowych należy dodatkowo się zabezpieczyć i korzystać na planie z dobrego statywu. Tylko wtedy nasze zdjęcia nie będą poruszone, a ostrość będzie odpowiednia. Coś dla amatorów wykonujących zdjęcia smartfonem? Na rynku możemy znaleźć wiele modeli statywów specjalnie dla urządzeń mobilnych.

6. OBRÓBKA PACKSHOTÓW

Przy obróbce packshotów postaw na naturalne ujęcia. Dobrze oświetlone i prawidłowo wykonane zdjęcia zawsze się obronią. Używanie filtrów (np. retro) kojarzy się raczej z amatorstwem. Nie polecamy!

7. PRZED ODDANIEM ZLECENIA

Przed oddaniem sesji nie zapomnij dać odpowiednie nazwy wszystkim wykonanym packshotom. Z reguły najczęściej stosowaną techniką jest wpisanie nazwy produktu lub przy większych zleceniach zapisanie zdjęć według kodów sprzedażowych.

Czy pomogły te chwyty …….

A teraz

Fotografia tylko wydaje się taka prosta i łatwa, a w rzeczywistości problemy pojawiają się już bardzo szybko. Jak je rozwiązać? Najlepiej czytać fotografięreklamową.tv i zajrzeć do przygotowanego przeze mnie poradnika fotografii produktowej, ale do konkretów. Dzisiaj zajmujemy się zasadami ustawienia aparatu w fotografii produktowej.

Złote zasady ustawienia aparatu w fotografii reklamowej
Żeby zachować jak najwyższa jakość i najlepsza ostrość obrazu należy ustawić aparat na jak najmniejsze możliwe ISO, tzw. ISO natywne, w którym matryca aparatu ma najlepsze właściwości światłoczułe. Przysłonę należy przymknąć do wartości najbardziej optymalnej dla konkretnego obiektywu. Najlepiej obiektywy zachowują się na środkowych wartościach przysłony, tj. f8, f11, f16. Czas naświetlania jest zmienną, która zależy od sposobu oświetlania planu zdjęciowego. Mamy dwa punkty, na które trzeba zwrócić uwagę:

wykorzystanie światła błyskowego
wykorzystanie światła ciągłego
Wykorzystanie błysku – ustawiamy czas naświetlania między 1/160, a 1/200

Światło ciągłe – ustawiamy czas naświetlania tak, aby zdjęcie zostało poprawnie naświetlone dla mocy światła ciągłego. Im mocniejsze lampy wykorzystujemy tym czas będzie krótszy. W przypadku słabszych lamp, często naświetlanie trwa pół sekundy, albo i więcej, dlatego konieczne jest wykorzystanie statywu oraz wężyka spustowego, czy samowyzwalacza do zrobienia zdjęcia. Ale o zastosowaniu statywu w fotografii reklamowej napisałem osobny tekst, do którego w tym miejscu odsyłam. Dodam tylko, że jest to MUST HAVE jeżeli korzystamy ze światła ciągłego do oświetlania sceny produktowej.

Tych kilka informacji powinno w zupełności wystarczyć, żeby Twój aparat miał prawidłowe i solidne ustawienia. Oczywiście nie są to ostateczne wartości, z których należy korzystać zawsze, jednak to studyjny standard. Mój aparat, którym robię packshoty ma zawsze te same ustawienia przy takim samym setupie oświetleniowym.

 

Dodaj komentarz